Un intenta deixar de ser quen é, ou, alomenos, procura non empeñarse demasiado en selo, aínda correndo o risco de converterse en inimigo dun mesmo. Creo que o intento paga a pena e que non lle faltan razón a aqueles versos de Álvaro Mutis: «A la vuelta de la esquina / te seguirá esperando vanamente / ése que no fuiste, ése que murió / de tanto ser tú mismo lo que eres».
Non aborrezo da tecnoloxía, aínda sendo consciente dos perigos que entraña o uso da técnica e que xa veñen sendo sinalados por diversos pensadores desde o século XIX. Iso si, cánsanme un tanto os ensaios que denuncian os males derivados do emprego desmesurado do móbil e das redes sociais. A fin de contas, normalmente parece que non temos moito de que falar cando levamos un bo rato cara a cara e a conversa multitudinaria organizada polas compañías tecnolóxicas que xestionan o entretemento e que practicamos en Facebook, Twitter, Instagram ou WhatsApp, responde plenamente á civilización da diversión e o espectáculo que temos, esiximos, gustamos e consumimos. Como escribiu un pouco esaxeradamente nun dos seus cantos rodados Juan Gil-Albert: «Evolución histórica europea: del oscurantismo a la trivialidad».
«La tormenta acaba de terminar pero estamos preocupados, ansiosos, como si la tormenta fuera a estallar. Casi todas las cosas humanas permanecen en un terrible estado de incertidumbre. Consideramos lo que ha desaparecido, casi destruidos por lo destruido; no sabemos lo que nacerá y podemos temerlo razonablemente. Esperamos vagamente, tememos con precisión; nuestros temores son infinitamente más precisos que nuestras esperanzas; la dulzura de la vida pertenece al pasado, como la abundancia, pero la angustia y la duda están en y con nosotros. No hay mente pensante, por sagaz y educada que sea, que pueda dominar ese malestar, escapar a la impresión de oscuridad, medir la duración de este período de desasosiego en los intercambios vitales de la humanidad». O texto, titulado “Nota” e que poderiamos asinar calquera de nós hoxe, é de Paul Valéry e data de 1924. Tomeino prestado de Tadeu, que o traduciu e o publicou (Valeriana IV, El Mundo, 06/08/2019). Por aquilo de acudir ao pasado e quitarlle un pouco de dramatismo ao presente.
Outra nota de Valéry, “Malos pensamientos”, de 1942, traducida e publicada por Tadeu: «Al igual que el hombre de acción, la opinión pública no tiene ni el tiempo ni los medios para profundizar en nada». (Tadeu, Valeriana III, El Mundo, 05/08/2019). Por aquilo de non desesperar cando nos damos conta da nosa incapacidade para comprender a maioría das cousas, dos feitos e das persoas que conforman o mundo tan complexo no que vivimos. [Sen que iso nos impida deixar de intentalo unha e outra vez e menos aproveitar o fracaso para converternos en cínicos ou malas persoas].
Dada a miña querenza pola coraxe e as ficcións de aventuras, sempre gustei das persoas e personaxes de acción. Dada tamén a miña condición de home de acción frustrado, rematei por dedicarme timidamente e sen moita convicción nin oficio á historia, a contar as xestas que outros levaron a cabo. Certo que nunca deixei de pensar que, como di Savater, «la vida no se mide por las veces que respiras sino por los momentos que te dejan sin aliento».
Alfonso Mato